Terugblik dag van de cultuureducatie

26 mrt 2018

Op dinsdag 13 maart organiseerde het LKCA de Dag van de Cultuureducatie. Een inspirerende bijeenkomst met een scherpe keynote, filosofische prikkels, verdiepende workshops, interactieve presentaties en dynamische Pecha Kucha’s rond het thema ‘vakintegratie’. Hoe breng je de kunstvakken en andere vakken samen in het primair onderwijs? En hoe verdiep en verrijk je?

Tijdens de opening interviewde Sanne Scholten, directeur van het LKCA, onder andere choreograaf Adriaan Luteijn; hij vertelde hoe de afdeling educatie van Introdans Arnhem langzaam is veranderd in afdeling interactie: in plaats van beter dansen, leren ze kinderen nu zichzelf zien en anderen waarderen – een mooi voorbeeld van vakoverstijgend onderwijs.

Cultuurveranderaar Jef Staes betoogde vervolgens dat de functie van school moet veranderen. Diploma’s zijn volgens hem niet meer van deze tijd, maar een overblijfsel van een kennisarm-tijdperk waarin school de enige toegang was tot informatie. Tegenwoordig hebben we toegang tot een explosie aan informatie en dienen leerlingen vooral te ontdekken wie zij zijn en waar hun passie ligt; de kunsten kunnen daarbij in het onderwijs heel positief werken.

Na korte presentaties over passie, kunstenaarschap en vakoverstijgend onderwijs, werd in de workshop ‘Bildung in de klas via kunst’ het belang van fascinatie opnieuw aangehaald: door fascinatie lukt het om competenties te ontplooien die noodzakelijk zijn om een heel mens te worden. Fascinatie is de schakel tussen losse vakken.

In de workshop ‘Erfgoed en vakoverstijgend onderwijs’ werd aangetoond hoe met een erfgoedopdracht meer dan vijf verschillende vakken worden verbonden en wel tien verschillende competenties kunnen worden aangeleerd.

Veelbelovende conclusie van deze dag: het ontdekken van je passie en vakoverstijgend onderwijs staan dicht bij elkaar. En ze leiden tot succesvolle resultaten.

Babelnet is het netwerk van de Bossche scholen, culturele instellingen en Bureau Babel

Door Babelnet krijgen (en houden) scholen beter zicht op het culturele aanbod in de stad en blijven de instellingen op de hoogte van de specifieke wensen in het onderwijs.

nieuwsfilters