Studiemiddag Het Ijzeren Kind

08 jun 2017

Woensdag 24 mei 



Studiemiddag Het Ijzeren Kind met Annemarie Bon en Carola Mokveld



Een studiemiddag openen door het hele team een fragment van The Sound of Music te laten zingen bleek een goede keuze te zijn. De enthousiaste sfeer van de middag was direct gezet.

Annemarie Bon nam de leerkrachten na de muzikale opening mee de diepte in. Ze startte met een overzicht van de kerndoelen uit de Culturele Ladekast. Welke kerndoelen blijken in de praktijk lastig te koppelen aan een activiteit? 
Annemarie gaf antwoord op deze vraag door inspirerende voorbeelden te delen uit haar rijke oeuvre.

Als je bezig bent met literatuur is het belangrijk om het verhaal niet vanuit je logica te schrijven. Er moet een aanleiding zijn. Annemarie stelt: “Doorbreek je gewoontes, dan kom je dichterbij je eigen creativiteit”. De creativiteit die nodig is bij het schrijven van een verhaal en begrip van literatuur.
 Annemarie droeg de storycubes als voorbeeld aan. Dobbelstenen met kleine symbolen die het uiteindelijke verloop van een verhaal zullen bepalen. Plaats eens lege tekstballonnen bij een vertelplaat en laat kinderen uit de onderbouw zelf bedenken wat de karakters aan elkaar willen vertellen.

De leerkrachten kregen deze middag voldoende handvatten van Annemarie aangereikt om literatuur vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Taal is bij Annemarie beeldend, ritmisch en kleurrijk.

 Met de leerkrachten uit de bovenbouw ging Annemarie ook praktisch aan de slag. Tijdens haar workshop maakten ze onder andere een leporello die later in de workshop van Carola tot een boekje werd gevouwen. Zo sloegen de disciplines beeldend en literatuur deze middag de handen mooi ineen.

Bij Carola Mokveld maakten de leerkrachten kennis met een doorlopende leerlijn druktechniek. De kunstvorm druktechniek is bijzonder uitgebreid en divers. Deze middag konden de leerkrachten kennismaken met vier technieken. De monoprint, foamdruk, kartondruk en linoprint.  


De leerkrachten begonnen met het tekenen van een eenvoudig figuur aansluitend bij het thema kriebelbeestjes, hierna konden ze experimenteren met de verschillende druktechnieken. Om de motorische vaardigheid van kinderen uit de onderbouw zo goed mogelijk te kunnen benaderen vroeg Carola de leerkrachten de tekening met hun ‘verkeerde hand’ te tekenen. Het was voor de leerkrachten wel even wennen om niet het perfecte plaatje uit hun hoofd te tekenen maar juist een vereenvoudigde versie hiervan. Toch waren de resultaten uiteindelijk verassend prachtig. Een studiemiddag is er ook om even met een andere bril naar je eigen praktijk en die van je collega’s te kijken.



We hebben deze middag gezien dat cultuur op Het Ijzeren Kind schoolbreed wordt gedragen. Met alle enthousiasme starten ze volgend schooljaar daarom ook met een nieuwe doorlopende leerlijn, namelijk muziek!


Babelnet is het netwerk van de Bossche scholen, culturele instellingen en Bureau Babel

Door Babelnet krijgen (en houden) scholen beter zicht op het culturele aanbod in de stad en blijven de instellingen op de hoogte van de specifieke wensen in het onderwijs.