Niet stapelen maar vervangen

28 sep 2017

Hoe zorg je nou dat een project niet ‘bovenop’ je gewone lessen komt, maar dat je er een identieke leeractiviteit voor ’inruilt’? Niet stapelen dus, maar vervangen. Er zijn acht ATO-scholen die in de pilotfase zitten van dit project.

Docenten ervaren losse projecten, die horen bij de zes domeinen (kunst en cultuur, lezen, sport, gezondheid, techniek en natuur), nu vaak als een extra activiteit. Zo’n project wordt ‘gestapeld’ op de reguliere lesmethode, terwijl zij er het liefst een identieke leeractiviteit voor zouden willen inwisselen. De vraag is echter: welke bladzijdes kun je uit de methode scheuren als je er een project voor in de plaats doet?

Bureau Babel gaat dit, samen met Muzerije, voor het domein kunst en cultuur onderzoeken op de pilotscholen KC De Groote Wielen, de Overlaet, de Hoven, Aquamarijn en LW Beekman. Samen brengen we in kaart wat de stad, de culturele partners en (de omgeving van) de scholen kunnen doen om makkelijker te vervangen in plaats van te stapelen.

You can't start a fire without a spark

nieuwsfilters